Motum - Hållbarhetsredovisning

Vår värdekedja 12 MOTUMS HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 Vår värdekedja Under 2020 har Motum granskat sitt hållbarhetsarbete och färdigställt koncernens väsentlighetsanalys för hela verksamheten. Vi har kartlagt risker uppströms och nedströms genom hela värdekedjan och identifierat fokusområden inom hållbarhet som vi proaktivt kommer att arbeta vidare med. Våra kunder Kundnöjdhet är grunden för Motums verksamhet och är direkt kopplat till bolagsstyrning, leverans och bemötande. Våra kun- der finns främst inom bygg- och fastighetsbranschen, men vi har även kunder inom tillverkningsindustrin och det offentliga. Våra tekniker och arbetsledare har dagliga kundkontakter där deras yrkeskunnande och engagemang bidrar till goda och långsiktigt hållbara kundrelationer. Vid projekt håller vi regel- bundna uppföljningsmöten med beställare för att säkerställa att kunden är nöjd med det vi levererar och annars kunna jus- tera vår leverans i tid. Genom att ta reda på om våra kunder är nöjda med vår service och vår levererade produkt kan vi skapa fortsatt förtroende. Därför jobbar vi kontinuerligt med årliga kundundersökningar för att se om vår leverans stämmer väl överens med kundernas förväntningar. Våra leverantörer Motum och dess dotterbolag har ett 50-tal centrala leveran- törsavtal. Vi köper in kemiska ämnen och produkter främst till underhåll av maskiner och utrustning som används i vår verk- samhet, så som olja, smörjmedel och bränsle. Vi köper även in hela eller delar till hissar och portar som sen levereras till kund. Vi har även leverantörer för hotell, arbetskläder, IT och telefoni, kontorsmaterial, kommunikation och media, certifiering av ledningssystem, lokalvård, brandskydd samt olika typer av försäkringar. Under året har Motum tagit fram en ny inköpsrutin med tydlig kravställning på företagets leverantörer och underen- treprenörer gällande miljö, kvalitet och arbetsmiljö. Samtliga leverantörer kategoriseras för att fastställa huruvida de har be- tydande miljö-, arbetsmiljö- och/eller kvalitetspåverkan på vår verksamhet. En utvärdering görs därefter på leverantörer som bedöms ha betydande miljö-, arbetsmiljö- eller kvalitetspåver- kan. Detta nya arbetssätt kommer implementeras fullt ut under 2021. Våra leverantörer ska även följa Motums Uppförandekod som togs fram under 2020. Denna bygger på FN Global Com- pacts tio principer och är framtagen för att skapa tydlighet kring hur vi ska bedriva vår verksamhet och hur vi jobbar med hållbarhet inom koncernen. I Uppförandekoden förtydligar vi bland annat vilka våra kärnvärden är, och hur vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle. Motum förväntar sig att alla leve- rantörer stödjer och respekterar FN:s deklaration om mänskli- ga rättigheter, arbetar med miljöförbättrande åtgärder och inte accepterar någon form av korruption. Utöver Motums uppförandekod får nya leverantörer även information om vad vi förväntar oss av dem som leverantörer. Risker och möjligheter i värdekedjan Inom Motum görs regelbundet riskanalyser ur kvalitets-, miljö- och arbetsmiljösynpunkt. Detta sker både för projekt, återkommande uppdrag och arbetsplatser. Riskanalyserna utgör grunden för Motums arbetsmiljöarbete samt nödläges- beredskap och kompletteras med dagliga riskanalyser, egen- kontroller och skyddsronder. När risker upptäcks ansvarar processägaren för den aktuella processen eller platsen för att ta fram en åtgärdsplan. Under året har samtliga dotterbolag inom koncernen ge- nomfört en övergripande riskbedömning av sina respektive verksamheter. Då bedömdes fysisk och psykisk arbetsmiljö samt miljörisker som brand och kemikalier. Utöver denna har Motum under året bedömt riskerna med Covid-19-spridningen i samhället och dess påverkan på koncernens verksamhet. Motums koncernledning har under året gjort en värdering av koncernens hållbarhetsrisker och prioriterat dessa för att ta fram olika områden som koncernen ska jobba vidare med i etapper. Risker identifierades inom miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och korruption, men även ekonomiska, operativa och varumärkesrisker togs i beaktning. Riskerna identifierades och analyserades från ett värdekedjeperspektiv där parametrar- na påverkan och sannolikhet låg till grund för bedömning. Utifrån denna togs ett basområde, ett fokusområde och ett Area of excellence fram som ska ange arbetsvägen framåt de kommande åren. Motum förväntar sig att alla leverantörer stödjer och respekterar FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, arbetar med miljöförbättrande åtgärder och inte accepterar någon form av korruption.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=