MOTUMS HÅLLBARHETSREDOVISNING 2021 17 Dialog med våra intressenter Motums övergripande NPS-värde är 45 vilket indikerar mycket nöjda kunder. NET PROMOTER SCORE (NPS) NPS-värdet baseras på en fråga om man skulle rekommendera företaget till andra i branschen och den besvaras på en skala från 0-10, där 0 = Mycket osannolikt och 10 = Mycket sannolikt. Frågan kan ses som ett nyckeltal för att mäta kundernas rekommendationsbenägenhet samt huruvida de kommer förbli lojala kunder. Utifrån svaret delas kunderna upp i tre grupper. De som svarar 9-10 är promoters och sprider aktivt företagets goda rykte. 7-8 klassas som neutrals och är kunder som är nöjda med företaget men inte mer än så. 1-6 är detractors, de som är missnöjda med företaget och aktivt avråder vänner och bekanta från att använda sig av företaget. Net Promoter Score räknas sedan ut genom att ta andelen promoters minus andelen detractors. Motums övergripande NPS-värde är 45 vilket indikerar mycket nöjda kunder. Andelen detractors är 16%, neutrala 24% och promoters 60%. Det innebär att 60% av kunderna svarar 9 eller 10 (på en skala från 0-10) på hur sannolikt det är att de skulle rekommendera företaget. Det resultatet stärks av frågan om man kan tänka sig att använda bolaget igen för kommande uppdrag där i stort sett alla tillfrågade kunder kan tänka sig att anlita bolaget igen. Sammanslaget fick Motum ett mycket bra resultat vid årets kundundersökning. Kundundersökningar kommer att utföras på årsbasis och bedöms vara ett bra komplement till de avstämningar och projektmöten som hålls med koncernens kunder regelbundet. Efter årets kundundersökning har respektive bolag fått ta del av sitt resultat och ta fram förslag på åtgärdsplaner. PROMOTERS 60% NEUTRAL 24% DETRACTORS 16%
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=