2 MOTUM HANDBOK SERVICE Välkommen till Motums serviceguide för hissar och portar Allt du behöver veta om service och förebyggande underhåll på ett ställe! Syftet med denna handbok är att göra det enklare för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar att vidta åtgärder för att hissen och porten ska fungera bra samt vara säker att använda. Handboken är tänkt att fungera som en vägledning för fastighetsägare, fastighetsförvaltare och styrelseledamöter i bostadsrättsföreningar som inte har någon hiss- eller portteknisk bakgrund. DETTA ÄR MOTUM Motum-koncernen är Sveriges största oberoende hiss- och portleverantör. Vi erbjuder miljövänliga och flexibla hiss- och portlösningar av högsta kvalitet med öppna system som är enkla att underhålla. I koncernen ingår Hisscentralen, Hissgruppen, ITK, Motum Hiss Blekinge, Motum Hiss Skåne, Motum Port, Nordisk Hiss, Nordisk Hiss i Värmland, Vinga Hiss, Östgöta Portservice, Roslagens Hiss och Uppsala Lyftservice. Motum finns även i Norge. INNEHÅLLSFÖRTECKNING VAD SÄGER REGELVERKET OM SERVICE OCH UNDERHÅLL? 3 DÄRFÖR SKA JAG TECKNA SERVICEAVTAL FÖR HISSEN ELLER PORTEN 4 FÖRDELAR MED SERVICEAVTAL 5 HISS VÅRT SERVICEKONCEPT FÖR HISSAR 7 VAD HÄNDER VID ETT SERVICEBESÖK? 8 KUNDPORTAL 10 VAD KAN JAG SOM FASTIGHETSÄGARE GÖRA FÖR ATT UNDVIKA DRIFTSTOPP? 11 ÄR DIN HISS SÄKER? 12 FRAMTIDSSÄKRA HISSENS NÖDTELEFON NÄR 2G- OCH 3G-NÄTEN SLÄCKS NER 13 CHECKLISTA FÖR HISSÄGARE 14 PORT INTERVJU: SERVICEAVTAL ÄR BÄSTA SÄTTET ATT HA KOLL PÅ PORTEN 16 VÅRT SERVICEKONCEPT FÖR PORTAR 17 HAR DU RÄTT PORT TILL DIN VERKSAMHET? 18 VÅRA OLIKA PORTTYPER 19
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=